۸۰ نکته در مورد جرثقیل سقفی
1.دستگاه شما بایستی مجوز سلامت فنی CERTIFICATE را از مرکز مجاز اخذ که پس از کنترل تمامی قسمتهای دستگاه برای مدت معین صادر می شود .2.پیش از شروع کار با دستگاه از نشتی روغن ،سالم بودن سیم بکسل ها وکلید قطع کننده و ترمز ها مطمئن شوید .3.قبل از شروع کار هوک واهرم ها را امتحان کنید .4.پیش از جک زدن ،محل را بازرسی نموده وحتما در زیر جکها الوار قرار دهید .5.مطمئن شوید در بالای سر شما شبکه برق وجود ندارد .6.حداقل فاصله ایمن از جریان برق 6 متر است.7.پیش از بلند کردن بار ،با بوق زدن دیگران را مطلع سازید8.مطمئن شوید که ریگر شما علائم وقوانین مربوط به کار خود را دقیقا می داند واطلاعات فنی در مورد کار خود را دارد .9.راننده باید طرز کار با جدول بار load chart را بداند.10.اگر وزن بار به اندازه ظرفیت نهایی جرثقیل باشد ،با کنترل واحد ایمنی جابجا گردد..روی بدنه تمامی وسایل بالابرنده باید safe working load (S.W.L) میزان بار مجاز نوشته شده باشد12.در هوای طوفانی یا بادهای شدید کار باید متوقف گردد .13.رانندگان جرثقیل بایستی دارای گواهینامه معتبرباشند ومعاینه پزشکی شوند. .14.بارهای سنگین با نظارت مسئولین ایمنی وحتما صبح نصب گردد تا در صورت بروز اشکال در نصب ،زمان کافی برای رفع آنها وجود داشته باشد .14.نفراتی که در ارتفاع کار میکنند بایستی بوسیله MAN BASKET جابجا شوند واز آویزان شدن به هوک خودداری نمایند .15.در زمان تخلیه وبارگیری راننده باید در کابین خود نشسته باشد .16.هنگام کار گوش کردن به ضبط صوت و .. توسط راننده ممنوع است17.تمامی عملیات بارگیری وتخلیه بایستی به آرامی صورت گیرد .18.تحت هیچ شرایطی بار نبایستی برای مدت طولانی به صورت معلق در هوانگه داشته شود .19.پس از اتمام کار بوم جمع شود ودر کابین قفل شود .20.در نوع بوم خشک اگر طول بوم زیاد است به صورت افقی روی زمین قرار گیرد .21.در زمان استفاده از تک وایر اهرم سقوط آزاد را که سبب میشود سیم بکسل با سرعت زیاد حرکت نماید بکار نگیرید..در زمان استفاده از JIB به مقدار باری که میتوان بلند کرد توجه نمایید .23.راننده باید فقط فرمان ریگر را برای جابجایی بارها رعایت نماید.24.ریگر بایستی یک نفر باشد25.تحت هیچ شرایطی نفر بین بار و جسم دیگر قرار نگیرد.26.چنانچه تعادل جرثقیل بهم بخورد در نوع تلسکوپی میتوان بوم راجمع کرد در نوع بوم خشک بوم بایستی به سمت بالا کشیده شود .27.کلیه بارها ونیز سبد حمل نفر در زمان جابجایی بوسیله طناب مهار TAG LINE کنترل شوند .28.TAG LINE نبایستی به هوک ،بکسل و شکل بسته شود.29.بارهای مختلف از نظر سایز بایستی جداگانه حمل شوند .30.هرگز زیر و روی بار معلق نایستید31. از تسمه ها،شگل ،وایر ،هوک و..استاندارد که S.W.L دارد استفاده نمایید.32.نصب کپسول آتش نشانی در اتاق راننده الزامی بوده وراننده وریگر بایستی نحوه کار کردن با آن را بدانند .33.در زمان پارک کردن جرثقیل حتما از جکهای تعادلی استفاده نمایید .34.جکهای تعادلی در حین کار بایستی کاملا بیرون آمده وبا یکدیگر موازی باشند.هیچ وسیله هیدرولیکی مانند جکهای تعادلی ،بازوهای بالابرنده و .. نبایستی نشتی روغن داشته باشند .36.در زمان حرکت دستگاه هیچ فردی سوار دستگاه نشود حتی ریگر .37.ضامن نگهدارنده هوک که به اصطلاح SAFETY LATCHES گفته میشود نقش مهمی در جلوگیری از سقوط بار دارد .38.شرایط بد جوی می تواند در زمان انتقال بار ،شرایط کار را به نحوی تغییر دهد که سبب ایجاد حادثه گردد .39.در زمان بلند کردن بار ،بایستی کاملا در مرکز ثقل دستگاه قرار داشته باشد در غیر این صورت بار میتواند بر جرثقیل اعمال نیرو کرده وتعادل آنرا بهم بزند (بار بصورت پاندولی در می آید )40.در زمان نقل وانتقال بار کسی روی بار یا قلاب جرثقیل آویزان نشود .41.در زمان جابجایی بار تا حد امکان به سطح زمین نزدیک باشد42.BELT قبل از کار چک شوند تازدگی یا پارگی نداشته باشند43.در گوشه های تیز بار برای جلوگیری ازصدمه به بلت وزنجیر از پدینگ یا SOFTNER استفاده شود44.هرگز بلت یا زنجیر را از زیر بار نکشید45.مواظب باشید که بلت ،بکسل،زنجیر زیر بار سنگین قرار نگیرند .46.BELT,WIRE.CHAIN ,.. در جای خشک ومناسبی نگهداری شوند .7.حداقل فاصله بین جرثقیل در حال گردش واجسام ثابت 600 میلیمتر است48.راننده باید دقیقا بار راببیند و در جایی که راننده دید ندارد از رادیوبی سیم یا وسیله دیگر برای ارتباط استفاده نماید49.راننده باید از نظر بینایی وشنوایی در وضع خوبی قرار داشته باشد50.تمامی دستورات وتصمیم ها دقیقا ،واضح ،روشن و شفاف بیان شوند.51.ریگر باید علامتهای استاندارد ریگری را بداند وبا راننده هماهنگ باشد52.برای جابجایی بار هایی که سنگین هستند ابتدا به اندازه 150 میلیمتر از زمین بلند کنید و اگر اتفاقی نیفتاد با احتیاط کامل بار را جابجا نمایید53.وسایل مانند آجر یا سنگ توسط بسکتهایی که کاملا محکم وارتفاع مناسبی دارند جابجا شوند تا از سقوط بار جلوگیری شود54.اطراف محوطه LIFTING کاملا توسط نوار خطر وتابلوهای هشدار دهند نظیر(خطر سقوط بار و ..)مشخص ومعین شوند.55.Man Basket ها نیز باید دارای S.W.L باشند56.افرادی که داخل MAN BASKET کار میکنند بایستی :·از HARENESS استفاده نمایند·دستگیره داخلی در MAN BASKET تعبیه شده باشد·جهت جلوگیری از سقوط اشیا تمهیدات ایمنی در نظر گرفته شود .·MAN BASKET به طناب مهار بسته شود ..از گره زدن زنجیر ها برای کوتاه کردن طول آنها خودداری شود .58.تمامی قسمتهای جرثقیل به شکل روزانه ،هفتگی ،ماهیانه وسالیانه بررسی ودر برگه ثبت شود59.SLING های دو یا سه ساقه بایستی توسط حلقه به شگل وصل شوند .60.زاویه بین ساقه ها 90 درجه می باشد .61.بکسلها وسیم هایی که ضربه خورده اند نبایستی بکار برده شوند62.برای افزایش طول زنجیر از پیچ ومهره استفاده نکنید.63.سیم بکسلها در صورت زدگی ،زنگ زدگی و پارگی یک رشته از 20 رشته (بیش از 5 درصد )نباید مورد استفاده قرار گیرند .64.طنابهای طبیعی ومصنوعی نبایستی به مواد شیمیایی (اسید ،باز و.. ) آلوده شوند .65.SLING ها بایستی کاملا صاف وبدون تاب خوردگی باشند.66.استفاده از بکسل بدون END LESS( انتهای مسدود نشده) را کنار بگذارید67.بار را روی الوار باریک بگذارید تا بلت وبکسلها زیر بار نمانند68.محوطه عملیات LIFTING بایستی کاملا آزاد ،خلوت و راننده فضای کافی برای انجام عملیات را داشته باشد.69.روشنایی محوطه عملیات LIFTING بایستی فراهم گردد .70.چراغ های جرثقیل شامل بوم ،جلو ،عقب،خط،ترمز،و.. بایست سالم باشند .71.مانعی بین راه رسیدن بار به محل مورد نظر وجود نداشته باشد72.قبل از شروع کار محل بارگیری وفرود بار را بررسی نمایید .73.هنگام کار در سراشیبی مراقب سقوط بار وجرثقیل باشد74.OUT RIGGER جکهای تعادلی را از برخورد با موانع محافظت نمایید.75.موقعی که بار را جابجا میکنید کاملا مراقب باشد تا افراد زیر بار نباشند .76.درمورد جرثقیلهای برجی :1.وزنه های تعادلی کاملا محکم شده باشند .2.مقاومت زمین وسستی خاک را در نظر بگیرید3.محل فرود بار تا جای ممکن مسطح وصاف باشد4.PERMIT لازم را از ایمنی بگیرید5.از تاب خوردن بار جلوگیری نمایید .6.رادیو بیسیم خود را چک نمایید.7.با دید کامل کار نمایید ..سیم بکسلها کاملا در درام قرار گرفته باشند و روی یکدیگر پیچ نخورده باشند .78.بار را طوری روی هم بچینید که امکان برداشتن ایمن آن وجود داشته باشد و فضای کافی برای ترددماشین آلات بین آن در نظر گرفته شود .79.سیم بکسلها نبایستی خم شوند .80.سیم بکسلها طبق توصیه سازنده روغن کاری شوند واز تماس آنها با اسیدها وفلزات داغ و مواد خورنده جلوگیری شود .
+ نوشته شده در ۱۳۹۲/۰۵/۲۳ ساعت 9 توسط بهداشت حرفه ای زنجان ( مجید یعقوبی )
|
مجید یعقوبی