در ايالات متحده و اروپا استفاده از اين سيستمها به جاي حلال پايه ها بسرعت افزايش يافته است . نظر به اينكه به مرور زمان ، رنگهاي ترافيك پايه آب تا حد زيادي اصلاح شده­اند، امروزه استفاده از اين محصولات ترجيح داده مي شود.

  رنگهاي ترافيك

 رنگهاي ترافيك جهت خط كشي معابر و جاده ها مورد استفاده قرار مي گيرند و نقش آنها در هدايت و ايمني عبور و مرور وسايط نقليه بر كسي پوشيده نيست.

      اين رنگها عموماً تركيبي از رنگدانه ها ، پركننده ها ، مواد شيميايي خاص(ادتيوها) و رزينها و حلالها و غيره ... مي باشند. روشي كه متخصصين جهت انتخاب نوع رنگ ترافيك براي خط كشي معابر بكار مي برند، بر اساس ويژگيهاي فني و ويژگيهاي زيست محيطي اين رنگها است.

ويژگيهاي فني شامل چهار عامل مهم قابليت رويت بالا، دوام بالا، سهولت كاربرد و قيمت پايين مي باشد و ويژگيهاي زيست محيطي شامل دو عامل است: اول مقدار تركيبات آلي فرار (voc) پايين ،‌دوم سلامت و ايمني براي كاربران در هنگام اجرا است.

      متاسفانه در ايران از انواع مختلف رنگهاي ترافيكي فقط سه نوع رنگ ترافيك از جمله رنگهاي حلالي و رنگهاي پودري ترموپلاستيك و رنگهاي دوجزئي يا چند جزئي مصرف مي شود جالب توجه اينكه بيشترين مصرف رنگ ترافيك در ايران از نوع رنگ ترافيك پايه حلالي مي باشد.

سيستم خشك شدن اين رنگها به گونه اي است كه با تبخير حلال فيلم رنگ بر سطح آسفالت تشكيل مي شود. حلالهاي مصرفي در اين رنگها عموماً حاوي تركيباتي چون تولوئن، زايلن، هپتان، ميتل اتيل كتون، حلالهاي كلرينه و ... مي باشند كه اكثر آ‌نها حلالهاي خطرناكي هستند و طبق قوانين سازمان حفاظت از محيط زيست (EPA) و قوانين هواي پاك اين سازمان كه در سال 1990 تصويب شده است از آلوده كننده هاي محيط زيست و هوا محسوب مي شوند.

مقدار تركيبات آلي فرار (voc) رنگهاي ترافيك پايه حلالي تقريباً معادل 450 گرم در ليتر مي باشد و اين در حالي است كه طبق مصوبات سازمان حفاظت از محيط زيست (EPA) تا سال 2004 مقدار تركيبات آلي فرار مجاز رنگهاي ترافيكي 100 گرم در ليتر بايد باشد.

  رنگهاي ترافيك پايه آب

      از سال 1917 همراه با آغاز استفاده از رنگهاي ترافيكي در ايالات متحده اين رنگها سيري تكاملي را در جهت مرتفع كردن نيازهاي بنيادي و همچنين مسائل زيست محيطي پيموده اند. با ظهور لاتكس ها در سالهاي 1950 پوششها و رنگهاي پايه آب ترافيكي ايجاد شدند كه ايمني در حمل و نقل و اعمال راه به همراه داشتند.

     سازگاري رنگهاي ترافيك پايه آب با محيط زيست به گونه اي است كه اين گروه از رنگها را جزء تركيبات دوست محيط زيست مي دانند. مقدار بسيار كم تركيبات آلي فرار رنگهاي ترافيك پايه آب تقريباً برابر 90 گرم در ليتر مي باشد كه در مقايسه با رنگهاي پايه حلالي (450 گرم بر ليتر) عامل بسيار مهمي براي استفاده از اين گونه رنگها به جاي رنگهاي پايه حلالي است. به طوري كه در كشورهاي غربي بدليل سخت گيريهاي سازمان حفاظت از محيط زيست استفاده از رنگهاي ترافيك پايه آب بيشتر شده است . طبق آمارهاي ارائه شده از سوي NCHRPتنها در آمريكا از سال 1995 تا سال 2000 در اثر اين سخت گيريها ميزان مصرف رنگ ترافيك پايه حلالي 37 درصد كاهش داشته و در عوض ميزان مصرف رنگ پايه آب 22 درصد افزايش نشان مي­دهد و دگرگوني بزرگي از مصرف رنگهاي حلالي به سمت رنگهاي ديگر ترافيك ازجمله پايه آبي ايجاد شده است. در سالهاي اخير با انجام تحقيقات گسترده بر روي اين رنگها خصوصيات و ويژگيهاي فني آنها نيز تا حدود زيادي بهبود داده شده است . بطور مثال زمان خشك شدن نوع جديدي از اين رنگها تا كمتر از يك دقيقه كاهش پيداكرده است و مقدار تركيبات آلي فرار در اين نوع جديد 78 گرم در ليتر گزارش شده است . در گزارش ارائه شده از سويNCHRP كه در آن  كاربرد انواع رنگهاي ترافيك در سال 2000 در 37 ايالت مختلف آمريكا بررسي شده است، در 89 درصد از اين ايالتها از رنگ ترافيك پايه آب استفاده شده در حاليكه تنها 35 درصد از اين ايالتها رنگ ترافيكي حلالي استفاده كرده اند. اين آمار نشان دهنده مصرف بسيار پايين رنگهاي حلالي و استفاده از رنگ ترافيك پايه آب به عنوان رنگ اصلي خط كشي مي باشد.

  ويژگيهاي رنگ ترافيك پايه آب

         اين رنگ بر پايه پليمر اكريليك امولشن با كيفيت عالي مي باشد كه براي خط كشي جاده و خيابانها طراحي شده است و در مقايسه با رنگهاي ترافيكي حلالي از ويژگيهاي ذيل برخوردار                مي باشد:

1-   مهمترين ويژگي اين رنگ محيط دوست بودن آن است زيرا به دليل استفاده از آب در ساخت و نيز هنگام پاشش از نظر سميت و ساير آلودگيها كاملا بي خطر بوده و هيچگونه آلودگي زيست محيطي ايجاد نمي نمايد.

2-    به هيج عنوان خط آتش سوزي وجود ندارد و كاملاً براي اپراتور بي خطر ميباشد.

3-    رنگ مذكور از سياليت عالي برخوردار است و همانند رنگهاي ترافيكي حلالي به راحتي قابل استفاده با پيستوله مي باشد.

4-  اين رنگ در شرايط مختلف آب و هوايي (گرم و سرد) قابل اجرا است حتي هنگامي كه سطح مرطوب و يا اينكه درصد رطوبت محيط بالا باشد.

5-    رنگ مذكور از ويژگي خشك شدن بسيار سريع حتي در دماهاي پايين برخوردار ميباشد.

6-     از لحاظ جرم پذيري نسبت به رنگهاي ترافيكي حلالي از مقاومت خيلي بهتري                  برخوردار است.

7-    در صورت استفاده از گلاسبيد زمان طولاني تري گلاسبيد ها را در خود نگه مي دارد.

8-  دوام اين رنگها در صورت اجرا در شرايط مطلوب خيلي بهتر از رنگهاي ترافيكي حلالي ميباشد همچنين اين رنگ در مقايسه با رنگهاي حلالي بر روي سطوح باند فرودگاهها از چسبندگي بسيار بهتري برخوردار است.

9-     از ويژگيهاي ديگر اين رنگ چسبندگي خوب بر روي رنگها گهنه ترافيكي از نوع كلروكائوچو و ترموپلاست مي باشد. البته قبل از اجراي رنگ مي بايست از عدم پوسته كردن رنگهاي قبلي اطمينان حاصل نماييد.

10- رنگ مذكور با ضخامت فيلم خشك حداكثر 400 ميكرون ، كاملا قابل اجرا مي باشد.

11- اين رنگ بعد از خشك شدن از مقاومت خوبي در برابر بارندگي و ساير شرايط جوي  برخوردار ميباشد.

 

مزاياي اقتصادي رنگ ترافيك پايه آب

1.      سهولت كار با رنگ توسط كاربران

2.      سهولت تميز نمودن دستگاههاي اجراي رنگ توسط كاربر

3.      حمل و نقل و انبار داري ايمن تر

4.      اشتعال ناپذيري

5.      ارزان بودن آب نسبت به تينر مصرفي گران قيمت و خطرناك

6.       در دسترس بودن آب نسبت به حلال

  

نتيجه گيري

      رنگهاي ترافيك بر پايه آب، سالهاموضوع تحقيقات مختلف براي پيشرفت و بهبود ويژگي هاي آن بوده است در سالهاي اخير است كه موفق به دستيابي به كيفيت هاي برتر از انواع رنگ ترافيك پايه حلال شده اند.علامت گذاري و خط كشي صدها هزار كيلومتر جاده و معابر كشورهاي اروپايي و آمريكا در چند سال اخير با رنگهاي ترافيك پايه آب انجام شده است . با توجه به مزاياي زيست محيطي ، مزاياي اقتصادي و افزايش ايمني ترافيك به واسطه بازتاب بهتر به ويژه در شب، دوام بيشتر ، زمان خشك شدن كمتر، سهولت كاربري،‌ايمني بيشتر براي كارگران، اين رنگها جايگاه خاص خود را در اروپا و آمريكا و حتي ژاپن پيدا كرده و رنگهاي ترافيك پايه حلال سنتي را به كلي ازميدان خارج كردند.

      در ايران نيز تلاشهايي براي توليد رنگ پايه آب انجام شده بطوريكه اخيراً يكي از شركتهاي معتبر رنگسازي اقدام به توليد اين رنگ در سطح محدود نموده است.