۲۲ اشتباه رایج رانندگان:
۲۲ اشتباه رایج رانندگان:
زمانی که شما خودروی خود را مثلا در سمت راست خیابان به صورت عکس پارک کنید، اگر خودرویی با شما برخورد کند، شما مقصر حادثه شناخته میشوید.
1- نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دستاندازها:
این کار فشار زیادی را به سیستم فنربندی، اکسل و سیستم ترمز اتومبیل وارد میکند و نحوه صحیح رد شدن از دستانداز به این صورت است که باید طوری برنامهریزی کنیم که تا قبل از رسیدن به دستانداز، سرعت را کم کرده باشیم و در هنگام عبور از دستانداز، ترمز به هیچ عنوان درگیر نباشد.
2- بالا کشیدن ترمزدستی بدون نگه داشتن کلید آن:
کشیدن ترمزدستی بدون نگه داشتن کلید آن باعث خرابی چرخدندههای آن و واردآمدن فشار بیش از حد به سیم ترمزدستی میشود.
3- عدم تعویض به موقع روغن گیربکس:
واسکازین نیز مانند روغنهای دیگر نیاز به تعویض دارد که تعویض به موقع آن باعث روان کارکردن گیربکس، سلامت گیربکس و... میشود. کیلومتر تعویض آن بستگی به نوع روغن و گیربکس اتومبیل و شرایط کارکرد آن دارد.
4- تعویض یکبار در میان فیلتر روغن:
گاهی دیده شده که افراد فیلتر روغن را یکبار در میان تعویض میکنند و اکثرا همین افراد از فیلترهای با کیفیت پایین استفاده میکنند.ابن کار باعث میشود فیلتر عمل تصفیه را نتواند به صورت کامل انجام دهد و منجر به آسیبهای جدی به موتور اتومبیل میشود که بعدا متوجه میشویم اگر هربار فیلتر را عوض میکردیم و فیلتر مناسب جایگزین میکردیم، چهقدر از هزینه تعمیر موتور و صرف وقت جلوگیری میشد.
5- درجا گرم کردن ماشین به مدت طولانی:
این کار نه تنها مفید نیست، بلکه ضرر زیادی هم به موتور وارد میآورد! درجا کارکردن بیش از حد، باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل میشود که به نوبه خود برای موتور ضرر دارد. در زمستان بهتر است نهایتا یک دقیقه ماشین درجا کارکند؛ سپس چند کیلومتر اولیه تا گرم شدن ماشین در حد مطلوب را با سرعت پایین طی کرد.
6- پایین آوردن شیشه به جای استفاده کردن از کولر در اتوبان:
چندی پیش یک آزمایش در مجله auto crose انگلستان انجام شد و نشان داد اگر یک اتومبیل در اتوبان کولرش روی درجه یک فن روشن باشد، مصرف سوختش از خودرویی که شیشه راننده آن چهل درصد باز است، کمتر است!
7- خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافیک:
این کار باعث وارد آمدن فشار مضاعف روی دوشاخه کلاچ، گیربکس و... میشود.
8- گرفتن ترمز و کلاچ به صورت همزمان برای نگه داشتن خودرو:
این کار خود باعث این میشود که متراژ ترمز افزایش پیدا کند! زیرا زمانی که کلاچ درگیر است، از نیروی ترمزی موتور نیز استفاده میشود و زمانی که کلاچ و ترمز باهم فشار داده میشود، خود باعث دیرتر ایستادن خودرو میشود. بهترین کار این است که ترمز را فشار داده و قبل از اینکه خودرو به لرزش بیفتد، کلاچ را بگیریم.
9- با سرعت پایین در لاین سرعت حرکت کردن و بالعکس:
بسیار دیده شده که رانندگانی با سرعتهای بسیار پایین در لاین سرعت حرکت میکندد و در عوض رانندگانی با سرعتهای زیاد در لاینهای کناری حرکت میکنند که هر دو باعث ایجاد خطرات جبرا نناپذیری میشوند.
10- ریختن آب لولهکشی داخل رادیاتور:
این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در رادیاتور و واترپمپ و موتور میشود و بسیار دیده شده که حتی باعث سوختن واشر سرسیلندر هم شده است. بهترین کار این است که آب را جوشانده و بگذاریم تا سرد شود و دوباره آن را بجوشانیم. هرچه دفعات سرد شدن وجوشاندن بیشتر شود، آب سالمتر میشود. فقط دقت کنید که بعد از سرد شدن، رسوبات در تهِ ظرف، تهنشین شده است؛ پس، از ریختن تهِ آب به داخل رادیاتور خودداری کنید. البته مایعهای آماده هم در بازار هست که البته روش اول قابلاطمینانتر است.
11- ریختن آب لولهکشی داخل منبع شیشهشور:
این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در منبع ، شلنگها، نازل و پمپ آب آن میشود. برای تأمین این آب هم میتوان از روش بالا استفاده کرد. البته مایعهای آماده هم در بازار هست.
12- سنگینکردن بیش از حد خودرو:
پر کردن صندوق عقب با وسایلی که به آن احتیاجی نیست، باعث بالا رفتن مصرف سوخت میشود. حتیالامکان باید خودروی خود را سبک کنیم.
13- نصب باربند در مواقعی که به آن نیاز نداریم:
باربند را فقط باید زمانی ببندیم که به آن احتیاج داریم. زیرا وجود باربند باعث بالا رفت مصرف سوخت حداقل به میزان ده درصد میشود.
14- نشاندن کودک روی پای سرنشین جلوی خودروی ایربگدار:
این کار بارها دیده شده که بسیار هم خطرناک هست و در یک تصادف کوچک اگر ایربگ باز شود حتما کودک خفه خواهد شد! بهتر است همیشه کودک روی صندلی مخصوص در ردیف عقب بنشیند.
15- استفاده از نوربالا در مه:
در شرایط مهآلود استفاده از نوربالا دید را کمتر میکند در این شرایط نور خودرو باید روی نور پایین باشد و اگر خودرو مهشکن دارد باید آن را روشن کرد.
16- خاموش نکردن خودرو پس از طی مسافت طولانی:
این کار برای ماشینهای گازوییلی است نه بنزینی. بیشتر دیده شده رانندگان صبر میکنند تا فن خودرو خاموش شود، سپس موتور را خاموش میکنند. این کار ضرر جدی به موتور وارد میکند. کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل میشود که به نوبه خود برای موتور ضرر دارد. اگر خودرو بیش از اندازه گرم باشد، زمانی که اتومبیل را خاموش کنیم، سیستم فن اتوماتیک روشن میماند و نیازی به روشن گذاشتن ماشین نیست.
17- تکیه پا به کلاچ:
بسیار دیده شده رانندگانی که وقتی حتی با دنده پنج در اتوبان حرکت میکنند، پای خود را روی کلاچ تکیه میدهند و کلاچ کورس کامل خلاصی را طی میکند و این کار باعث فشار آمدن به گیربکس میشود.
18- جلو آوردن بیش از حد صندلی:
خیلی از افراد (البته بیشتر خانمها) فکر میکنند هرچه صندلی جلوتر باشد، تسلط راننده بیشتر میشود و به اصطلاح "دستفرمانشان" خوب میشود! خیر؛ اینطور نیست. صندلی باید طوری باشد که راننده کاملا راحت باشد.
19- گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو:
این کار قبلا در خودروهای کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام میشد. ولی در خودروهای انژکتوری این کار مضر است. زیرا زمانی که شما گاز میدهید و سپس سوئیچ را میبندید، مقداری بنزین نسوخته باقی میماند که خود باعث خرابی سوزن انژکتور و بد کارکردن خودرو در هنگام استارتزدن میشود.
20- گاز دادن قبل از روشن کردن خودروی انژکتوری:
این کار قبلا در خودروهای کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام میشد. ولی در خودرو های انژکتوری این کار بیفایده است.
21- پارک کردن خودرو خلاف جهت خیابان:
زمانی که شما خودروی خود را مثلا در سمت راست خیابان به صورت عکس پارک کنید، اگر خودرویی با شما برخورد کند، شما مقصر حادثه شناخته میشوید.
22- خاموش شدن خودرو به دلیل نداشتن سوخت:
این کار در بعضی اوقات باعث سوختن پمپ بنزین میشود و اصولا نباید گذاشت چراغ بنزین روشن شود! زیرا رسوبات و ناخالصیهای تهِ باک وارد مسیر سوخت میشود و باعث اختلال در کار پمپ بنزین، فیلتر بنزین و نهایتا انژکتور میشود.