شاخصهاي ارزيابي كمي حوادث

شاخصهاي ارزيابي كمي حوادث:

1-    ضریب تکرار حادثه (Frequency Rate- FR): برای اینکه تعداد حوادث یک کارگاه را با کارگاهی

دیگر با همان نوع صنعت مقایسه کنیم، بایستی تعداد کارگران را در محاسبه معیار به حساب آوریم.

ضریب تکرار حادثه بیانگر تعداد حوادثی است که منجر به از دست رفتن زمان کاری در تعداد معین ساعت

کاری در محدوده زمان خاص می شود......

ادامه نوشته

چهل خصوصیت افراد موفق

چهل خصوصیت افراد موفق

کرایگ هایپر؛ نویسنده، محقق، مقاله نویس، مجری رادیو و تلویزیون و یک سخنران حرفه ای است. در 25 سال گذشته، او با کارهایش به عنوان یک کارشناس حرفه ای موفقیت در حوزه های شخصی و اجتماعی معرفی شده. هاپیر یک سایت هم درباره سخنرانی موثر دارد که در آن نوشته:

من خواسته ام بخش های مهم کتاب های کمکی که تا به حال خوانده ام و تجربه هایی که در زندگی ام داشته ام را به صورت 40 نکته کلیدی فشرده کنم و در اختیار دیگران بگذارم تا در هر زمان بتوانند آن را بخوانند. مطمئنا کتاب هایی که در سطح جهانی فروخته می شوند و درباره خودیاری هستند ممکن است برای بعضی ها قابل استفاده باشند ولی من مایلم چیزی بنویسم که برای همه مفید واقع شود. حالا این شما و این هم 40 توصیه کرایگ هایپر. بخوانید و قضاوت کنید.

1.       فرصت هایی را می بینند و پیدا می کنند که دیگران آنها را نمی بینند.

2.      ...........

ادامه نوشته

تاثير تيم کاري ايمني بر کاهش حوادث شغلي

داود کرماني- افشين منتجبي

چکيده: باتوجه به روند روبه رشد بروز حوادث در صنايع، در اين مقاله، تاثير تشکيل تيم کاري ايمني در کاهش بروز حوادث ناشي از کار، مورد بررسي قرار مي گيرد. اين بررسي از آن جهت اهميت دارد که به نقش موثر سرپرستان و سرکارگران در قالب تيم کاري ايمني در کنار مهندسان ايمني، در کاهش و کنترل حوادث مي پردازد. تجربه ما نشان داده که روش ارائه شده، قابل اجرا بوده و مي تواند در صورت اجراي درست باعث کاهش وقوع حوادث شود. نتايج پياده سازي اين روش به شرح زير بوده است:

کاهش 58 درصدي تعداد حوادث به وقوع پيوسته، در بازه زماني 6 ماهه، در مقايسه با زمان مشابه در سال پيش (مقايسه بين نيمه اول سال 84 با سال 85 بوده است).

.....

 

ادامه نوشته

بررسی حوادث شغلی * 7- گزارش بررسي حادثه (پایان)

7- گزارش بررسي حادثه

            همانطور كه قبلاً اشاره شد تحقيق يك حادثه كامل نمي‌باشد مگر اينكه گزارش آن تهيه شده و به مقامات قانوني ارائه شود .

            فرمهاي مخصوص گزارش در بسياري از موارد موجود است.

در بعضي از موارد نياز به گزارشات مبسوط تري مي‌باشد . اينگونه گزارشات بسيار ماهرانه تهيه گرديده و ممكن است شامل صفحه روي جلد، صفحه عنوان ، خلاصه ، فهرست ، بخش نتيجه گيري و پيشنهادات باشد.

            موارد زير در بسط اطلاعات گزارشات رسمي بسيار مفيد مي باشد .

1- اطلاعات زمينه‌اي

1-1- حادثه كجا و چه زماني رخ داده است ؟

2-1- چه كسي و چه چيزي درگير آن بوده است ؟

3-1- پرسنل عملياتي و شاهدان

2- توضيح حادثه (چه چيزي اتفاق افتاده است ؟ )

1-2- ترتيب حوادث

2-2- وسعت خسارت

3-2- نوع حادثه

4-2- منبع حادثه (انرژي يا مواد خطرناك)

3- بحث (تجزيه و تحليل حادثه – چطور ، چرا)

            1-3- عوامل مستقيم (منابع انرژي ، مواد خطرناك)

            2-3- عوامل غيرمستقيم (اعمال و شرايط ناايمن)

            3-3- عوامل اصلي (سياستهاي مديريت ، فاكتورهاي محيطي يا شخصي)

4- توصيه ها (براي جلوگيري از تكرار حادثه) جهت جبران فوري و اقدام در درازمدت

            1-4- عوامل اصلي

            2-4- عوامل غيرمستقيم

            3-4- عوامل مستقيم (نظير نقائص، تجهيزات محافظتي يا ساختمان)

----

شهناز نظري و مرجان شعباني

بررسی حوادث شغلی * 6- تكنيكهاي حل مشكل

6- تكنيكهاي حل مشكل

            حوادث ، مشكلاتي را كه بايد در طول تحقيقات و بررسي ها حل شوند را نشان مي‌دهند . روشهاي مختلفي براي حل مشكلات با هر درجه از پيچيدگي وجود دارد . در اين بخش راجع به دو روش كلي حل مشكل بحث مي‌شود . اين دو روش عبارتند از : 1- تجزيه و تحليل تغييرات 2- تجزيه و تحليل ايمني شغلي

1-6- تجزيه وتحليل تغييرات

            همانطور كه نام اين روش نشان مي‌دهد اين تكنيك بر تغيير تأكيد مي‌كند . براي حل مشكل ، فرد بررسي كننده بايد مواردي را كه انحراف از حالت نرمال و طبيعي است ، جستجو كند .

مشكلات حاصل از تغييرات پيش بيني نشده را نيز در نظر بگيرد .

تغييرات را به منظور تعيين عوامل بوجود آورنده آن مورد تجزيه و تحليل قرار دهيد.

1- مشكل را تعريف نمائيد (چه چيزي اتفاق افتاده است؟)

2- محدوده طبيعي رامشخص نمائيد (چه چيزي مي‌توانست اتفاق بيفتد؟)

3- شناسايي ، تعيين محل و شرح تغيير (چه چيزي ، كجا، چه وقت، با چه وسعتي؟)

4- تعيين اينكه چه چيزي تحت تأثير قرار گرفته و چه چيزي تحت تأثير قرار نگرفته است؟

5- مشخصات تغيير را شناسايي نمائيد .

6- فهرستي از عوامل ممكن تهيه نمائيد .

7- مهمترين عوامل را انتخاب نمائيد .

2-6- تجزيه و تحليل ايمني شغلي   ( Job Safety Analysis (JSA

            تجزيه و تحليل ايمني شغلي (JSA) بخش مهمي از برنامه هاي پيشگيري از حوادث مي‌باشد . JSA هر شغلي را به دو بخش مهم تقسيم كرده و خطرات مربوط به هر بخش را شناسايي مي‌كند . همچنين JSA دستورات لازم جهت كنترل خطرات و ليستي از اين بخشها، خطرات و كنترلها را ارائه مي‌نمايد .

            اگر JSA براي شغلي كه درگير حادثه‌اي بوده ارائه گرديده در اين حالت JSA را در طول تحيقاتتان مورد بازنگري قرار دهيد و يا اگر تجزيه وتحليل ايمني شغلي (JSA) انجام نشده آن را انجام دهيد . JSA را به عنوان بخشي از تحقيقاتتان به منظور تعيين شرايط و رويدادهايي كه منجر به بروز حادثه مي‌شود اجرا نمائيد .

----

شهناز نظري و مرجان شعباني

بررسی حوادث شغلی * 5- مذاكرات

5- مذاكرات

            بطور كلي بايد افراد با تجربه عمل مصاحبه و گفتگو را انجام دهند . در صورت امكان درگروهيكه وظيفه مصاحبه و گفتگو رابرعهده دارد بايد فردي با اطلاعات حقوقي وجود داشته باشد .

            گروه مصاحبه كننده بايد مراحل زير را انجام دهد :

1- براي گروه يك سخنگو تعيين نمائيد .

2- حتي‌المقدور اطلاعات مقدماتي را از همه شاهدان كسب نمائيد .

3- موقعيت شاهدان (همچنين جهت ديد آنها را) بر روي نقشه اصلي مشخص نمائيد.

4- مكان و زمان مناسب براي گفتگو با شاهدان رافراهم نمائيد.

5- براي اينكه شاهدان احساس راحتي نمايند هدف تحقيقاتتان را كه همان پيشگيري از حادثه است ، براي آنها شرح دهيد.

6- به سخنان شاهدان گوش فرا دهيد . اجازه دهيد آنها آزادانه صحبت كنند و در طول مصاحبه، مهربان ، مؤدب و باملاحظه باشيد .

7- از صحبتهاي شاهدان بدون سردگم كردن آنها يادداشت برداري نموده و درصورت رضايت آنها از ضبط صوت استفاده نمائيد .

8- از نقشه و نمودار براي كمك به شاهدان استفاده نمائيد .

9- روي مشاهدات مستقيم تأكيدنموده وگزارشات شفاهي را براساس آن طبقه بندي نمائيد.

10- در طول مصاحبه صميمي باشيد و باشاهدان بحث نكنيد

11- همان جملاتي را كه شاهدان براي توصيف حادثه استفاده مي‌كنند را ثبت نمائيد و مطالب را به شاهدان القا نكنيد.

12- پرسشهاي خود را به دقت براي شاهدان مطرح نموده و مطمئن شويد كه آنها منظور شما را درك نموده‌اند .

13- مشخصات شاهدان راقيد نمائيد . (نام ، آدرس، شغل، سابقه كاري)

14- به هركدام از شاهدان يك نسخه از اظهاراتشان را تحويل دهيد . در صورت تمايل از آنها امضاء بگيريد .

            بعد از اتمام مصاحبه ، گروه بايد به تجزيه و تحليل اظهارات شاهدان بپردازد . ممكن است براي تعيين نقاط كليدي، مصاحبه يكبار يا بيشتر تكرار شود .

            ماداميكه در اظهارات شاهدان تناقض وجود داشته باشد ، محققين بايد بين شواهد موجود ارتباط منطقي برقرار نمايند . اين اطلاعات را همراه با اطلاعات بدست آمده از محل حادثه مورد تجزيه و تحليل قرار دهيد .

همه افراد در برابر يك محرك به يك صورت واكنش نشان نمي‌دهند . براي مثال ممكن است بيانات شاهدي كه درست در محل حادثه بوده با فرديكه حادثه را از دور مشاهده كرده است كاملاً متفاوت باشد .

            همچنين ممكن است بعضي از شاهدان اظهارات خود را بعد از بحث با افراد ديگر تغيير دهند كه دليل اين تغيير مي‌تواند به عنوان يك راهنما عمل كند .

            شاهدي كه به نتيجه تحقيقات علاقمند است ممكن است در شهادت خود بي‌طرف نباشد . درنهايت ديدن، شنيدن، زمان واكنش و شرايط عمومي هر شاهد ممكن است در قدرت مشاهده او اثر بگذارد .

            يك شاهد به علت نقص مشاهده يا عدم تشخيص اهميت موضوع ممكن است كل حادثه راناديده بگيرد .

---

شهناز نظري و مرجان شعباني

بررسی حوادث شغلی * 4- كشف حقيقت

4- كشف حقيقت

            در طول تحقيقات مدارك لازم را از منابع مختلف جمع‌آوري كنيد . اطلاعات بدست آمده از شاهدان را جمع‌آوري كرده و همراه با مشاهداتتان گزارش دهيد .

            تا جائيكه امكان دارد بلافاصله پس از وقوع حادثه با شاهدان گفتگو نمائيد . قبل از تغيير صحنه حادثه، محل را بازرسي كنيد .

از صحنه حادثه عكسبرداري كرده و نقشه‌هاي لازم از محل را تهيه نمائيد .

تمام اطلاعات مربوطه را روي نقشه مشخص كنيد . از تمام گزارشات رونوشت تهيه نمائيد.

اسنادي از قبيل : روشهاي معمول كار ، فلودياگرامها، نقشه‌هاي تعميرات و گزارشات مشكلات موجود و مسائل غيرعادي بسيار مفيدند .

            نوشته هاي خود را بصورت كامل و دقيق در يك دفترچه يادداشت نگهداري نمائيد. همچنين شرايط قبل و بعد از حادثه و نوع حادثه را ثبت نمائيد .

            به علاوه محل قربانيان ، شاهدان ، ماشين آلات ، منابع انرژي و مواد خطرناك را مستند نمائيد .

            در بعضي تحقيقات ، قوانين، اصول و خواص فيزيكي و شيميايي مواد ممكن است نوع حادثه را شرح دهد كه شامل قوانيني كه در طول تحقيق به آن اشاره شده يا اطلاعات تجزيه وتحليل شده بعدي مي‌باشد .

            به علاوه در طول تحقيق بايد اطلاعاتيكه ممكن است توسط قوانين مورد تجزيه و تحليل قرار گيرند را جمع‌آوري نمود. اين مطلب مي‌تواند ضميمه گزارش نهايي باشد.

----

شهناز نظري و مرجان شعباني

بررسی حوادث شغلی * 3- روشهاي بررسي حادثه

3- روشهاي بررسي حادثه

            روش بررسي يك حادثه بستگي به نوع سانحه و پيامدهاي آن دارد . بطور كلي مقامات رسمي فردي را به عنوان مسئول تحقيق حادثه معين مي‌كنند .

            مسئولين تحقيق در طول تحقيقاتشان بيشتر از مراحل زير استفاده مي‌نمايند :

1- تعيين دامنه تحقيقات

2- انتخاب بررسي كنندگان حادثه و ابلاغ وظايف به هريك از آنها (ترجيحاً بصورت كتبي)

3- ارائه دستور العمل هاي مقدماتي براي گروه بررسي كننده كه شامل موارد زير مي‌باشد:

1-3- تعريف حادثه و تخمين  ميزان خسارات وارد شده .

2-3- روشهاي معمول كار .

3-3- نقشه‌ها (محلي و عمومي) .

4-3- تعيين محل حادثه .

5-3- ليست شاهدان .

6-3- رويدادهايي كه سبب بوجود آمدن حادثه شده‌اند .

4- بازديد از محل حادثه براي كسب آخرين و جديدترين اطلاعات

5- بازرسي محل حادثه

            1-5- صحنه حادثه را بهم نزنيد مگر اينكه خطري وجود داشته باشد .

            2-5- عكس ونقشه‌هاي لازم راتهيه كرده ، آنها را برچسب بزنيد و بدقت نگهداري نمائيد.

6- با شاهدان و مصدومان حادثه گفتگو كنيد . همچنين با كسانيكه قبل از وقوع سانحه در محل حضور داشته‌اند و كسانيكه بلافاصله بعد از اتفاق به محل رسيده‌اند گفتگو نمائيد .

            گفتگوها را بدقت نگهداري كنيد . در صورت نياز و تائيد از ضبط صوت استفاده كنيد .

7- تعيين كنيد :

1-7- چه چيزي قبل از حادثه طبيعي نبوده است.

            2-7- كجا مسأله غيرطبيعي اتفاق افتاده است .

            3-7- چه موقع اولين بار به آن توجه شده است .

            4-7- چطور اتفاق افتاده است.

8- اطلاعات حاصل از مرحله 7 را تجزيه وتحليل نموده و در صورت نياز، هركدام از مراحل قبلي را تكرار نمائيد .

9- تعيين كنيد:

1-9- حادثه به چه علت بوقوع پيوسته است .

2-9- نوع حادثه و علل احتمالي آن را (مستقيم، غيرمستقيم، اصلي) تعيين نمائيد .

10- هر نوع حادثه‌اي را با توجه به اطلاعات مرحله 7 بررسي نمائيد .

11- بيشترين حوادث و بيشترين عوامل احتمالي آن را تعيين نمائيد .

12- دستورالعمل‌هاي بعد از تحقيق را تعيين نمائيد .

13- يك گزارش خلاصه از اقدامات لازم به منظور پيشگيري از حادثه تهيه نموده و گزارش را براساس دستورالعمل‌هاي مربوطه بين افراد توزيع نمائيد .

            تا زمانيكه همه اطلاعات تجزيه و تحليل نشود وگزارش نهايي تكميل نگردد تحقيقات كامل نمي‌باشد .

            در عمل مراحل تحقيق ، تجزيه و تحليل اطلاعات و تهيه گزارش در اكثر مواقع بطور همزمان پيش مي‌روند .

-----

شهناز نظري و مرجان شعباني

بررسی حوادث شغلی × 2- پيشگيري از حادثه:

2- پيشگيري از حادثه:

            حوادث معمولاً پيچيده‌اند . ممكن است عوامل به وجود آورنده حادثه 10 مورد يا حتي بيشتر باشد . با تجزيه وتحليل جزئيات حادثه مشخص مي‌شود كه عوامل به وجود آورنده آن 3 دسته اند:

1- عوامل اصلي

2- عوامل غيرمستقيم

3- عوامل مستقيم

            ممكن است حادثه ناشي از مواد خطرناك يا انرژي هاي مهار نشده باشد . اين انرژي و مواد خطرناك جزء عوامل مستقيم هستند . عوامل مستقيم خود در نتيجه اعمال ناايمن و يا شرايط ناايمن يا هردوي آنها بوجود مي‌آيند كه اين اعمال و شرايط ناايمن را عوامل غيرمستقيم مي‌نامند. و به همين ترتيب عوامل غيرمستقيم نيز در نتيجه تصميمات و سياستهاي ضعيف مديريت و يا فاكتورهاي محيطي و فردي بوجود مي‌آيند كه به اين عوامل ،عوامل اصلي مي‌گويند .

            عليرغم پيچيدگي حوادث بيشتر آنها با حذف يكي از عوامل فوق قابل پيشگيري هستند . با بررسي حادثه مي‌توان مشخص نمود كه علت و نحوه بوقوع پيوستن آن به چه صورت بوده است . به كمك اطلاعات بدست آمده از اين بررسي ها مي‌توان از بروز سوانح مشابه يا خطرناكتر ممانعت بعمل آورد.

            نوع حادثه براي بررسي كنندگان آن مهم است . اگر يكنوع از حادثه مرتب تكرار مي‌شود نشانگر اين مطلب است كه بايد جهت جلوگيري از بوقوع پيوستن آن نوع حادثه خاص در آن محيط تدابير لازم بكار برده شود.

----

شهناز نظري و مرجان شعباني

بررسی حوادث شغلی * 1- مقدمه

1- مقدمه

هر روزه هزاران حادثه در آمريكا رخ مي‌دهد. اشتباهات كارگران، تجهيزات معيوب ، نحوه انبار كردن نادرست و محيط كاري نامناسب علت اصلي بروز حوادث مي‌باشد . به كمك بررسي حادثه مي‌توان مشخص نمود كه حادثه چرا و چگونه به وقوع پيوسته است؟

با استفاده از اطلاعات جمع‌آوري شده در بررسي حادثه مي‌توان از بروز اتفاقات مشابه و يا حوادث خطرناكتر پيشگيري به عمل آورد . علت اصلي بررسي حادثه پيشگيري مي‌باشد نه يافتن مقصر و ملامت كردن افراد .

هر رويداد برنامه‌ريزي نشده‌اي كه منجر به جراحت فرد و يا وارد آمدن خسارت به تجهيزات شود حادثه (Accident) ناميده مي‌شود .

 زمانيكه جراحت شخص نياز به طول درمان كمي داشته باشد يا اصلاً نياز به معالجه نداشته باشد حادثه خفيف ناميده مي‌شود ولي اگر حادثه منجر به جراحات مهلك و جدي شود يا منجر به نقص عضو كلي دائمي يا نقص عضو جزئي دائمي و يا نقص عضو موقت گردد حادثه شديد ناميده مي‌شود . به همين ترتيب خسارت وارد شده بر تجهيزات ممكن است خفيف يا شديد باشد .

بايد همه حوادث را بدون در نظر گرفتن ميزان جراحت ياخسارت وارد آمده بررسي نمود. حوادث تنها بخشي از گروه وسيعي از رويدادها (incidents)[1] هستند كه مانع انجام وظيفه كارگران مي‌شوند .

روشهاي ذكر شده در اين مقاله در مورد حوادث (Accident) مي‌باشد با اينحال روشهاي مذكور در مورد رويدادها (incidents) نيز قابل اجرا مي‌باشد .

اين مقاله در مورد اصول كلي روشهاي بررسي حادثه و تكنيكهاي تجزيه و تحليل حوادث مي‌باشد .


1- كليه رويدادهايي كه الزاماً منجر به جراحت نمي‌شود inident نام دارد و كليه رويدادهايي كه منجر به جراحت يا بيماري شغلي شود Accident نام دارد .

شهناز نظري و مرجان شعباني

 

گفت و گویی واقعی روی فرکانس اضطراری کشتیرانی

گفت و گویی واقعی روی فرکانس اضطراری کشتیرانی

گفتگویی که واقعا روی فرکانس اضطراری کشتیرانی، روی کانال ۱۰۶ سواحل (FinisterraGalicia)  میان اسپانیایی ها و آمرییکایی ها در ۱۶ اکتبر ۱۹۹۷ ضبط شده است .

اسپانیایی ها (با سر و صدای متن):  A-853 با شما صحبت می کند. لطفا ۱۵ درجه به جنوب بچرخید تا از تصادف اجتناب کنید. شما دارید مستقیما به طرف ما می آیید.  فاصله ۲۵ گره دریایی .

آمرییکایی ها (با سر و صدای متن ) : ما به شما پیشنهاد می کنیم ۱۵ درجه به شمال بچرخید تا با ما تصادف نکنید .

اسپانیایی ها : منفی. تکرار می کنیم ۱۵ درجه به جنوب بچرخید تا تصادف نکنید .

آمرییکایی ها (یک صدای دیگر): کاپیتان یک کشتی ایالات متحده آمریکا با شما صحبت می کند. به شما اخطار می کنیم ۱۵ درجه بشمال بچرخید تا تصادف نشود .

اسپانیایی ها: این پیشنهاد نه عملی است و نه مقرون به صرفه. به شما پیشنهاد می کنیم ۱۵ درجه به جنوب بچرخید تا با ما تصادف نکنید .

آمریکایی ها (با صدای عصبانی): کاپیتان ریچارد جیمس هاوارد، فرمانده ی ناو هواپیمابر یو اس اس لینکلن با شما صحبت می کند.  ۲ رزم ناو، ۵ ناو منهدم کننده، ۴ ناوشکن، ۶ زیردریایی و تعداد زیادی کشتی های پشتیبانی ما را اسکورت می کنند. به شما پیشنهاد نمی کنم، به شما دستور می دهم راهتان را ۱۵ درجه به شمال عوض کنید. در غیر اینصورت مجبور هستیم اقدامات لازمی برای تضمین امنیت این ناو اتخاذ کنیم . لطفا بلافاصله اطاعت کنید و از سر راه ما کنار روید !!!

اسپانیایی ها :

خوآن مانوئل سالاس آلکانتارا با شما صحبت می کند. ما دو نفر هستیم و یک سگ، ۲ وعده غذا، ۲ قوطی آبجو و یک قناری که فعلاً خوابیده ما را اسکورت می کنند . پشتیبانی ما "ایستگاه رادیویی زنجیره ی دیال دهلا کورونیا" و کانال ۱۰۶ اضطراری دریایی است. ما به هیچ طرفی نمی رویم زیرا ما روی زمین قرار داریم و در ساختمان فانوس دریایی A-853 Finisterra روی سواحل سنگی گالیسیا هستیم و هیچ تصوری هم نداریم که این چراغ دریایی،  در کدام سلسله مراتب از چراغ های دریایی اسپانیا قرار دارد .

شما می توانید هر اقدامی که به صلاحتان باشد را اتخاذ کنید و هر غلطی که می خواهید بکنید تا امنیت کشتی کثافتتان را که بزودی روی صخره ها متلاشی می شود را تضمین کنید. بنابراین بازهم اصرار می کنیم و به شما پیشنهاد می کنیم عاقلانه ترین کار را بکنید و راه خودتان را ۱۵ درجه ی جنوبی تغییر دهید تا از تصادف اجتناب کنید.

آمریکایی ها : آها .واقعاً . راست میگین . باشه . گرفتیم . ممنون .

۱۵ درجه به جنوب

بررسی سقوط هواپیما هیلو شماره ۲۴۳

بررسی سقوط هواپیما هیلو شماره ۲۴۳

آپریل ۱۹۹۸ ساعت یک بعد از ظهر فرودگاه بین المللی ” هیلو ”
شاهد حضور مسافرانی است که قصد دارند با پرواز شماره
۲۴۳ این جزیره زیبا رو به مقصد
” هونولولو ” ترک کنند ..

 

ادامه نوشته

کتب و جزوات کمکی برای آزمون کارشناسی ارشد HSE

 

قابل توجه داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد HSE

 

مود آزمون

جزوه/کتاب

استاد

دانشگاه

زبان انگلیسی تخصصی

English for Environmental Studies

به ضميمه­ی لغات ترجمه شده و تفکیک شده به صورت درس به درس

دکتر جعفر نوری

دانشگاه تهران و علوم­و­تحقیقات

جزوه­ لغات تخصصی محیط زیست

دکتر محمد رضا خانی

 

ریاضیات آماری

جزوه آمار

مهندس خلخالی

 

آلودگی­های محیط زیست

جزوه آلودگی آب

دکتر منصوری  و دكتر عباسپور

دانشگاه علوم­وتحقیقات

جزوه آلودگی هوا

دکتر مجید عباس­پور

دانشگاه علوم­وتحقیقات

جزوه مواد زائد جامد

مهندس قاسمعلی عمرانی

دانشگاه تهران و علوم­وتحقیقات

جزوه آلودگی صدا

مهندس رنجبران

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

 

خانم دکتر نصیری

دانشگاه تهران

جزوه دفع فاضلاب

دکتر مجید عباس­پور

دانشگاه علوم و تحقيقات

جزوه پرتوها

خانم دکتر نصیری

دانشگاه تهران

جزوه ایمنی

جزوه ایمنی

دکتر عدل

دانشگاه تهران

جزوه ایمنی

دکتر محمد فام

دانشگاه همدان

جزوه ایمنی

دکتر احسان ا... حبیبی

دانشگاه اصفهان

جزوه ایمنی

دکتر رستم گل محمدی

دانشگاه همدان

مبانی بهداشت حرفه ای

جزوه­ نمونه برداری

مهندس شیخی

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

جزوه نمونه برداری

مهندس مهابادیان

دانشگاه تهران

جزوه صدا و ارتعاش

خانم دکتر نصیری

دانشگاه تهران

جزوه پرتو

خانم دکتر نصیری

دانشگاه تهران

جزوه انسان و تنش های حرارتی محیط کار

خانم دکتر گلبابایی

دانشگاه تهران

جزوه مبانی بهداشت حرفه­ای

خانم دکتر گلبابایی

دانشگاه تهران

مبانی مدیریت

کتاب اصول و مبانی مدیریت

دکتر جاسبی

 

مواد آزمون ارشد HSE

آلودگی محیط زیست :

مهندسی محیط زیست ( جلد اول و دوم ) - دکتر مجید عباس پور - انتشارات دانشگاه آزاد

مبانی بهداشت حرفه ای :

١- انسان و تنش های حرارتی محیط کار - دکتر فریده گلبابائی - انتشارات دانشگاه تهران

٢- کلیات بهداشت حرفه ای - دکتر علیرضا چوبینه و همکاران - انتشارات دانشگاه علوم ÷زشکی شیراز

٣- مبانی بهداشت حرفه ای - دکتر آرام تیرگر و همکاران

۴- بهداشت کار - پریوش حلم سرشت و همکاران - انتشارات چهر

۵- آشنائی با فیزیک بهداشت ( مبانی پرتو شناسی ) - انتشارات مرکز نشر دانشگاهی

۶- مهندسی ایمنی - دکتر ایرج محمد فام - انتشارات فن آوران

7- patty,s industrial hygiene and toxicology Vol . one fundamentals

8- industerial noise control bell and bell

ریاضیات آماری :

ریاضیات آمار و احتمالات - دکتر بهبودیان

مبانی مدیریت :

مبانی مدیریت - دکتر جواد جاسبی - انتشارات دانشگاه آزاد

زبان انگلیسی :

1- english for the student of environmental health

2- patty,s industrial health and safety

                               با تشکر از مهندس محمدرضا علائی نژاد

منابع کنکور کاردانی به کارشناسی و کارشناسی ارشد بهداشت حرفه ای۱۳۹۰

بسمه تعالی

منابع کنکور کاردانی به کارشناسی و کارشناسی ارشد بهداشت حرفه ای۱۳۹۰

بسته مطالعاتی جدید جهت آمادگی به منظور شرکت در آزمون کاردانی به کارشناسی و کارشناسی ارشد بهداشت حرفه ای منطبق بر آخرین تغییرات منابع درسی آزمون در سال ۸۹ به انضمام مجموعهای از تست های استاندارد، به شرح ذیل ارائه میگردد: 

 

*جزوه سم شناسی دکتر نقاب (دانشگاه علوم پزشکی شیراز)شامل ۲ جزوه....

ادامه نوشته